Tjänster

PR Marknadsföring

Vi kan fotboll, tennis, handboll, golf och hockey. Bara för det kan vi inte säga att vi kan allt om sport. Det är likadant med sociala medier. Vi kan inte allt om sociala medier. Men vi kan Facebook, Google, Instagram, Linkedin, Twitter, Snapchat, Pinterest osv. Dessutom är de sociala medierna enbart en del av den digitala marknadsföringen. Beroende på ert erbjudande och budskap gäller det att hitta balansen mellan alla kanaler. Med alla kanaler ingår även traditionella medier som tidningar, mässor, DM/DR osv. Oavsett vilken kanal som är bäst för ditt budskap hjälper vi dig att ta reda på det. Resan med att ta reda på det börjar långt tidigare, innan det är dags att välja kanal. Marknadsföring handlar om tre saker:

  1. Identifiera ett kundbehov
  2. Tillgodose ett kundbehov
  3. Göra det lönsamt

PR Försäljning

Försäljning är starkt kopplat till marknadsföring. Har vi gjort vår marknadsanalys på rätt sätt så vet vi var vår försäljning skall ske. Nu gäller det att bestämma HUR det skall gå till. Vi hjälper till med att processa fram försäljningsplanen, vi hjälper till med genomförandet. Ibland kan det bara handla om att vara ett bollplank kring hur man skall lägga upp ett kundmöte på bästa sätt.

PR Innovation

Ökad vinst genom innovation. Att presentera nya innovativa lösningar för marknaden, eller nya kreativa affärsprocesser, skapar konkurrensfördelar samt kostnadsbesparingar. Dessutom det allra viktigaste, ökad vinst genom en innovativ idéprocess.

Idéprocessen. Nyckeln till att skapa dessa innovativa idéer är en struktur kring idéprocessen. PR Marknadskonsult har genomfört en mängd olika innovativa processer. Kreativitet är något alla kan lära sig bara rätt kunskap finns. PR Marknadskonsult genomför utbildning inom den innovativa processen samt agerar mentor vid tillfälliga uppdrag. PR Marknadskonsult erbjuder exempelvis konsulthjälp inom:

  • Den kreativa processen
  • Det innovativa tänkandet

Detta skapar konkurrentfördelar inom produktutveckling, kostnadsoptimering och ökad merförsäljning.

PR Affärsutveckling

Affärsutveckling innebär utveckling av en organisations affärsdrivande verksamhet och dess processer. Många moderna företag driver idag en kontinuerlig affärsutveckling för att förbli konkurrenskraftiga på sina marknader. Affärsutvecklingen kan vara övergripande för hela företaget eller projektinriktad för att optimera mindre utvecklingsprocesser.
Affärsutveckling berör vision, mål, strategi, taktik och den operativa utvecklingsfasen med efterföljande analys. Eller egentligen, på ren svenska, hur vi gör företaget mer attraktivt för kunden.
Den primära utkomsten för affärsutveckling är affärsplanering och det konkreta resultatet är affärsplanen. Tre konkreta områden att utveckla:

  1. Pris & paketering
  2. Kompetens & kvalitet
  3. Leverans av tjänst och/eller vara

PR Tillförordnad

Håll i kostnaderna. Ett effektivt sätt att hålla nere kostnaderna är att nyttja PR Marknadskonsults tjänst Tillförordnad. Finns inte behovet av en Försäljningschef eller Marknadschef året om? För mindre företag är det ovanligt med specifika chefsroller inom försäljning och marknad. Däremot är ofta behovet stort under begränsade perioder.

Tillfällen då en Tillförordnad kan vara en lämplig lösning:

  • Tillfällig ersättare vid föräldraledighet eller annan ledighet
  • Inför ett nytt verksamhetsår
  • Inför ett förändringarbete med mål att anställa en marknads- eller försäljningschef
  • Inför och under viktiga försäljningsperioder
  • För att leda en sälj- eller marknadsorganisation
  • Vid produktutveckling

Rapporter och planer. Oavsett om det går bra eller inte för ett företag är det viktigt att kunna visa ägare, anställda och andra intressenter vart företaget är på väg och vilka mål som är uppsatta. En tillförordnad Försäljningschef eller Marknadschef från PR Marknadskonsult tar effektivt fram:

  • Aktivitetsplan
  • Taktisk marknadsplan
  • Strategisk marknadsplan